nVirons Elbils Blogg

Nu har vi startat vår konvertering av en Mazda Miata till eldrift. Förhoppningarna ligger på att vi ska ta en premiärtur den första Juni.

Batterikapacitet
: 24.2 kWh
Antal LiFePo4 batterier
: 42
Batterispänning
: 151.2 V
Maximal urladdnigsström
: 550 A
Maximal motoreffekt
: 76 kW
Beräknad energi/mil (60 km/h)
: 1.5 kWh
Laddningseffekt
: 4000 Watt
Batter Management System, nViron AB
: 42 Kanaler, CAN-Bus, GSM-Interface
Beräknad räckvidd (80% DOD)
: 128 km
Beräknad maxhastighet
: +120 km/h
Så här ska det se ut när det är klart. Bilen står i solen och laddas av solpaneler, det ska bli en fröjd att åka gratis hela sommaren
Microprocessorstyrd BMS (Battery Management System) för LiFePo4 batterier, utvecklad av nViron AB. Den ska ha en CAN-bus och ett GSM-interface så när den är fulladdad så får man ett SMS som säger "Batterikapacitet 100 %. BMS:en skall även styra laddaren så att ingen cell blir överladdad och att man uppnår maximal balansering."
I bagageutrymmet skall 20 celler placeras.
There is goes... Inga mera svarta hål i plånkan....